بستن

گفتگوی درونی وعملکرد گفتگوی درونی و عملکرد گفتگوی...

گفتگوی درونی وعملکرد

 

گفتگوی درونی یا با خود سخن گفتن، در واقع همان با خود اندیشیدن است. گفتگوی درونی لزوماً با صدای بلند با خود حرف زدن نیست بلکه شامل فکر کردن و تصویرسازی هم می شود.
دانستن این مسئله مهم است که آنچه که با خود می گوییم و یا با خود می اندیشیم (چه مثبت و چه منفی) بر رفتار و به ویژه بر رفتار ورزشی ما مؤثر است. اگر ذهن را مانند کامپیوتری قدرتمند تصور کنیم، تمام گفتگوهای درونی، افکار و تصورات ما برنامه هایی است که به کامپیوتر ذهن خودمی دهیم. مغز قادر به تشخیص و تفکیک برنامه های ذهنی نیست تا برنامه های مثبت را انتخاب نماید و برای اجرا فرمان دهد. هر برنامه ای که به مغز می دهیم (چه مثبت و چه منفی) بدون چون و چرا اجرا می شود. لذا افراد موفق در انتخاب کلماتی که با آن خود را خطاب قرار می دهند بسیار دقت انتخاب می کنند و به ذهن خود تنها فرامین مثبت می دهند و مراقب برنامه های منفی که ممکن است از طرف افراد دیگر به آنها القا شود نیز هستند.                                             
   
 
گفتگوی درونی اگر مثبت باشد در افزایش تمرکز، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب، یادگیری مهارت و بهبود پس از آسیب دیدگی مؤثر است و اگر منفی باشد دشمن بزرگی برای فرد و عملکردش خواهد بود. گفتگوهای منفی یا افکار غیرمنطقی سبب تضعیف فرد و ایجاد اضطراب و تخریب عملکرد و مانع رسیدن به هدف می شود. 
گفتگوی درونی برای افزایش و تقویت اعتماد به نفس به ویژه پیش از مسابقه بسیار مفید است. داشتن احساس کنترل بر اوضاع امر مهمی است و نقش اساسی در نتیجه مسابقه دارد. گفتگوی درونی مثبت این احساس را تقویت می کند به شرطی که از آن آگاه باشیم و آنرا هدایت کنیم. تفسیری که در زمین بازی از اوضاع داریم و برچسب هایی که بر اتفاقات می زنیم، گفتگوی درونی یا تفکر ماست که پایه رفتار بعدی ما خواهد بود.
انسان به طور طبیعی به دنبال کسب تأیید دیگران است، در حالی که مهمترین تأیید باید از طرف خودمان باشد. تأیید خود بسیار بیشتر از تأیید دیگران اثربخش است. اما متأسفانه بسیاری از ما خلاف آن را انجام می دهیم یعنی خود را سرزنش می کنیم.
بیشتر موانع و مشکلاتی که ورزشکاران با آن روبرو می شوند از گفتگوی درونی منفی یا افکار منفی و باورهای منفی نسبت به خودشان ناشی می شود. افکاری مانند "من استعداد کافی ندارم"، "من بازیم خوب نیست" مانع پیشرفت هستند. "من خیلی جوانم"، "خیلی پیرم"، "قدم زیادی بلند است"، "قدم زیادی کوتاه است" و مانند آن باورهای محدودکننده ای هستند که ورزشکار را از پیشرفت بازمی دارند. این باورها زمینه ذهنی را بوجود می آورند که ورزشکار را در شرایط مسابقه نگران و بی جرأت می سازد.
از گفتگوی درونی می توانیم برای تقویت انگیزش و آموزش نیز استفاده کنیم.
عبارتهایی مانند "چه ضربه احمقانه ای زدم" یا "خیلی افتضاح بازی می کنی" سبب افزایش عملکرد نمی شود بلکه سبب افزایش اضطراب و افزایش تردید به خود می شود.
اگر در بازی توپ را از دست می دهید یا امتیاز را از دست می دهید و از حریف عقب می افتید به جای آنکه به خود بگویید "دیگر تمومه باختم!" می توانید بگویید "بازی تمام نشده است" و یا عبارتهایی که توجه شما را به کارتان معطوف کند بکار ببرید مانند "نگاهت به توپ باشد".
پژوهشهای زیادی حاکی از آن است که گفتگوی درونی مثبت سبب بهتر شدن عملکرد می شود.
 
پیروی از دستورالعمل زیر باعث می شود که گفتگوی درونی مؤثرتر باش
د:
·          از عبارتهای کوتاه و خاص استفاده کنید.
·          از ضمیر اول شخص (من) و زمان حال استفاده کنید.
·          عبارتهای مثبت بسازید.
·          عبارتها را با نیت و توجه بیان کنید.
·          با خود به مهربانی صحبت کنید (سرزنش نکنید).
·          عبارتها را گه گاه تکرار کنید.
گفتگوی درونی شیوه کارآمدی برای کنترل افکار و اثرگذاری بر احساسات است که هر دو بر اعتماد به نفس و عملکرد اثر مثبت می گذارد. به طور کلی گفتگوی درونی سه گونه است:
·          گفتگوی ویژه تکلیف: بر جنبه ای از مهارت تمرکز دارد مانند "شانه ها را آزاد کن"،"بدن پشت توپ". این نوع گفتگو هم سبب بهبود تکنیک و هم افزایش تمرکز می شود. ورزشکار با این گفتگو توجه خود را از محرکهای نامربوط بیرونی و درونی به کار جاری می برد.
·          تشویق و تلاش: عبارات و کلمات تشویقی برای گذر از مراحل سخت و دشوار مسابقه تأثیر به سزایی دارند. عباراتی مانند "ادامه بده"، "من می تونم"، "یک ضربه دیگه"، "مشکل نیست".
 
·          شکل دیگر گفتگوی درونی استفاده از کلمات برای تغییر و بهبود خلق است که مؤثرترین نوع گفتگوی درونی است. هر قدر هم احساس خوبی نداشته باشید با تکرار "من حالم خوب است" یا "احساس خوبی دارم"، "امروز روز خوبی است" عملاً احساستان تغییر می کند. هر چه ذهن درک کند بدن باور می کند (و البته اجرا می کند).
گفتگوی درونی مانند همه مهارتهای دیگر با تمرین بیشتر بهتر می شود. با کنترل و یادگیری هدایت گفتگوی درونی بی شک عملکرد و نتیجه آن بهتر خواهد شد.
عبارات تان را ویژه خودتان بسازید. ممکن است عبارتی برای شما بیشتر مؤثر باشد و برای ورزشکار دیگر اینطور نباشد. این عبارات را در تمرین مسابقه بکار ببرید و نتیجه آن را بررسی کنید

گرد آورنده : irsanat.com :( کیوان حسن پور )
تاریخ ارسال :  1393/7/27     
تعداد مشاهده :3768
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : زندگی برتر


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 90
تاریخ :1403/2/19
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.